Homogennost roudenské spoleÄ?nosti se projevovala nejen v životnÃm stylu, ale i v oblasti vzdÄ?lánÃ. Drtivá vÄ?tÅ¡ina obyvatel mÄ?la jen základnà školu, tj.obecnou a mÄ?Å¡Å¥anku. Budova obecné Å¡koly byla mezi Malickou a KÅ?Þkovou ulicÃ, do mÄ?Å¡Å¥anek chodila dÄ?vÄ?ata pod Saský most a chlapci do KomenÅ¡kého ulice. V tÅ?icátých a pozdÄ?jÅ¡Ãch letech už mnoho mladých lidà pokraÄ?ovalo ve studiu na nÄ?které odborné Å¡kole (obchodnà akademi Ä?i obchodnà škole, průmyslovce, stavebnà škole, hospodáÅ?ské Å¡kole na LochotÃnÄ?, rodince apod.), nebo navÅ¡tÄ?vovali gymnázium, reálku Ä?i uÄ?itelský ústav. Akademické vzdÄ?lánà mÄ?lo patrnÄ? jen nÄ?kolik lidÃ, jejichž poÄ?et by se dal spoÄ?Ãtat na prstech. To se zaÄ?alo po II.svÄ?tové válce prudce mÄ?nit, když hned nÄ?kolik desÃtek mladých RoudeÅ?áků a RoudeÅ?aÄ?ek zaÄ?lo studovat na vysokých Å¡kolách, na univerzitÄ?, na technice Ä?i vysoké obchodnà škole. Výrazná â??elitnà spoleÄ?nostâ?? se vÅ¡ak na Roudné nikdy nevytvoÅ?ila. TÄ?ch nÄ?kolik málo lidÃ, kteÅ?à se chtÄ?li poÄ?Ãtat k mÄ?Å¡tanské a intelektuálnà elitÄ?, tendovalo svým životem pÅ?es hranice Roudné jinam, do mÄ?sta za Å?ekou...
Za povÅ¡imnutà stojà i morálnà úroveÅ? roudenského života â?? téma, které už dnes nenà moc populárnÃ. O proletáÅ?ských Ä?tvrtÃch se neprávem udržujà pejorativnà pÅ?edsudky, jejich obyvatelům se vytýká nedostatek â??sluÅ¡ného chovánÃâ??, ale ve skuteÄ?nosti tu existovaly pod povrchem drsnÄ?jÅ¡Ãho slovnÃho projevu i v skrovnÄ?jÅ¡Ãch životnÃch podmÃnkách upÅ?ÃmnÄ?jÅ¡Ã vztahy a pevnÄ?jÅ¡Ã pravidla férového jednánà než ve velkomÄ?stském anonymnÃm nakupenà obyvatel. Byly tu zakotveny spolehlivé mantinely toho, â??co už se nesmà nebo alespoÅ? nemáâ??. Kriminalita sestávala vÄ?tÅ¡inou jen z drobných pÅ?eÄ?inů (zejména v dobÄ? velké nezamÄ?stnanosti to byly drobné krádeže), vzruÅ¡ivé â??aféryâ?? byly Å?Ãdké. SamozÅ?ejmÄ?, že tu jako vÅ¡ude žili i darebáci a že se vyskytly i mravnà poklesky, rozvrácená manželstvÃ, sousedské hádky a pod., ale pÅ?Ãpady poruÅ¡ovánà obecného mravnÃho kodexu nemÄ?ly závažnÄ?jÅ¡Ã povahu a byly vcelku Å?Ãdké. â?? Náboženský život byl na Roudné â?? tak jako ostatnÄ? tehdy už u vÄ?tÅ¡iny mÄ?stských obyvatel â?? dost povchnÃ. Byla tu sice jeÅ¡tÄ? silná formálnà pÅ?ÃsluÅ¡nost k cirkvi (tzv. matrikové vyznánÃ), ale to, co se subjektivnÄ? vÄ?Å?ilo, nebylo už Ä?asto totožné s cÃrkevnà naukou: každý si vÄ?Å?il, co se mu hodilo. Do hodin náboženstvà sice poÅ?ád jeÅ¡tÄ? docházela vÃce než polovina Å¡kolnÃch dÄ?tà (tehdy vedli náboženskou výchovu ve Å¡kolách jeÅ¡tÄ? katechetové a duchovnÃ), ale jejich vÃra mÄ?la dost vágnà charakter . Ve Ä?tvrti byli ovÅ¡em i lidé, kteÅ?à posilovali svou vÃru Ä?astÄ?jÅ¡Ã návÅ¡tÄ?vou kostela (vÄ?tÅ¡inou se chodilo k BartolomÄ?ji Ä?i k FrantiÅ¡kánům, u VÅ¡ech svatých byly služby Ä?i kázánà jen Å?Ãdké), ale živé, intenzivnÃm náboženským životem posilované a cÃrkvemi kultivované vÃry už tu bylo dávno pÅ?ed nástupem ateistické státnà ideologie po roce 1948 poskrovnu. Sice stále jeÅ¡tÄ? pÅ?evažovaly oddavky a kÅ?ty v kostele, také pohÅ?by jeÅ¡tÄ? probÃhaly za cÃrkevnÃho rituálu. Vliv náboženstvà na život vÅ¡ak postupnÄ? sláblo. PoÄ?Ãnaje padesátými léty pak pod tlakem propagandy (a Ä?asto i pohrůžek) docházelo stále Ä?astÄ?ji k výstupům z cÃrkvÃ. KÅ?esÅ¥anská morálka v chovánà obyvatel vÅ¡ak i na tomto zesvÄ?tÅ¡tÄ?ném poli jeÅ¡tÄ? pÅ?etrvávala.
Silným tmelem roudenské spoleÄ?nosti byly obÄ? tÄ?locviÄ?né jednoty, Sokol a DTJ. Zde se v družné atmosféÅ?e scházeli lidé nejen pÅ?i pravidelných cviÄ?enÃch (žactva,dorostu, mužů a žen) a veÅ?ejných vystoupenÃch, ale cviÄ?iÅ¡tÄ? obou jednot byla dostavenÃÄ?kem mladých i starých po celý týden. Vedle různých sportoviÅ¡Å¥ tu byly i kuželkové dráhy, konaly se tu májové a jiné veselice, po práci se tu scházeli pÅ?átelé â??na kousek Å?eÄ?iâ?? anebo na úpravu cviÄ?iÅ¡tÄ? a jeho zaÅ?ÃzenÃ. Když se postavila sokolovna, bylo tu živo i v zimnÃch mÄ?sÃcÃch. JednotáÅ?i mÄ?li už pÅ?edtÃm své zimnà útoÄ?iÅ¡tÄ? ve Spolkovém domÄ?. (Tam také byli nouzovÄ? ubytovánà Ä?eÅ¡tà uprchlÃci, kteÅ?à museli po MnichovÄ? v roce 1938 uprchnout z nÄ?meckých obcà v okolÃ.) V sokolovnÄ? i ve â??spolákuâ?? se konaly i kulturnà a spoleÄ?enské události jako ochotnická pÅ?edstavenÃ, plesy, tÄ?locviÄ?né akademie, pÅ?ednášky apod. Užšà pÅ?átelská pouta a užšà soudržnost Ä?lenů té Ä?i oné jednoty se projevovala i v dennÃm životÄ? Roudné To sice vedlo k urÄ?ité rivalitÄ? mezi obÄ?ma jednotami,, ale když nacistická vojska obsadila v roce 1939 republiku, vlastenectvà je úzce semklo. Å?ada sokolů i détejáků byla gestapem zatÄ?ena a život obou jednot umlÄ?en. Obnova Ä?innosti po válce už bohužel nepÅ?inesla tak intenzivnà spolkový život a to, co následovalo po roce 1948, sloužilo už jiné ideologii a jiným cÃlům.
StÅ?ediskem sportovnÃho života byly vedle DTJ a Sokola hlavnÄ? fotbalové kluby S.K.Roudná a S.K.Viktoria PlzeÅ?, která mÄ?la i vynikajÃcà mužstvo házenkáÅ?ů, soupeÅ?ÃcÃch nejen s plzeÅ?skými kluby Ikarem a Starem, ale i v celorepublikové soutÄ?ži; mÄ?la také oddÃl lednÃho hokeje, který hrál v krajském pÅ?eboru. Fotbal se samozÅ?ejmÄ? hrál na každé louce, nejvhodnÄ?jÅ¡Ã byla louka v LuÄ?nà ulici, rozprostÃrajÃcà se až k Å?ece Mži a konÄ?Ãcà u zahradnÃků, kteÅ?à mÄ?li své â??farmyâ?? za loukami smÄ?rem k Viktorce. JeÅ¡tÄ? za I.republiky tu hrajÃcà kluky Ä?asto rozehánÄ?la na podnÄ?t majitele hlÃdka jÃzdnÃch policistů, pÅ?ed jeichž Å¡avlemi (a hlavnÄ? koÅ?mi) mÄ?l každý kluk respekt. NÄ?kolik RoudeÅ?áků to ve fotbale dotáhlo až do ligových klubů, tak Gusta Moravec z Plánské ulice, který hrál za oba plzeÅ?ské ligové kluby (pozdÄ?ji ho následovali i dva jeho synovci), dlouholetý obránce S.K.Viktoria BohouÅ¡ Mudra z BÄ?lohorské, Rudi Hyrman z ulice Pod VÅ¡emi svatými, bystrý, sluÅ¡ný a technicky vynikajÃcà útoÄ?nÃk Viktorky, který posléze hrál za S.K.PlzeÅ?. DomácÃm klubem byla ovÅ¡em S.K.Roudná, jejÞ hÅ?iÅ¡tÄ? v LuÄ?nà ulici sousedilo s hÅ?iÅ¡tÄ?m Klubu cyklistů (i tam se scházelo Å¡iroké rodinné zázemÃ) a ligovou ViktoriÃ. - Na Roudné vyrostlo také nÄ?kolik vynikajÃcÃch hráÄ?ů table-tenisu. Ping-pongový odbor Viktorie, který ve tÅ?icátých a Ä?tyÅ?icátých letech patÅ?il k Å¡piÄ?kovým teamům v Ä?eskoslovensku (resp. v protektorátu), mÄ?l ve svých Å?adách hned tÅ?i RoudeÅ?áky: Richarda NÄ?meÄ?ka a bratry VaÅ¡ka a Jardu Å nebergry, jejichž otec tu mÄ?l lakýrnickou živnost. - Za hÅ?iÅ¡tÄ?m Viktorky byly dva tenisové kluby, LTK (lawn tennis club), kde hrávali pÅ?evážnÄ? lidé z vyÅ¡Å¡Ãch a stÅ?ednÃch sociálnÃch vrstev a Makabi, což byl klub plzeÅ?ských židů. Nacistická zvÄ?rstva ukonÄ?ila nejen Ä?innost židovského klubu, ale i vÅ¡ech jeho Ä?lenů; poté se LTK rozÅ¡ÃÅ?ilo až k Å?ece. Na tenisových kurtech se ovÅ¡em RoudeÅ?ák objevil jen výjimeÄ?nÄ?, bylo to spojeno s náklady, které pÅ?esahovaly roudenské niveau. Tenis se stal â??lidovkouâ?? teprve po válce, kdy bývalé cviÄ?iÅ¡tÄ? DTJ se promÄ?nilo v tenisové kurty. Za pÅ?ipomenutà stojà i roudenský skauting, který mÄ?l poÄ?etný dÄ?tský oddÃl. Zdatná byla také roudenská cyklistika, z nÞ se rekrutovalo nÄ?kolik Å¡piÄ?kových jezdců, a dost RoudeÅ?áků pÄ?stovalo i lehkou atletiku, vzpomÃnám jen na vytrvalce a lyžaÅ?e MÃru FiÅ¡era (Na Roudné pÅ?ed sokolovnou) a â??výškaÅ?eâ?? Karla Hammerle (v Malické ul.) LyžaÅ?enà moc nekvetlo. Výstroj stála dost penÄ?z, a tak vÄ?tÅ¡inou se jezdilo jen na primitivnÃch â??prkýnkáchâ?? nÄ?kde â??na Indiánceâ?? (za hÅ?bitovem VÅ¡ech svatých smÄ?rem ke Karlovarské) anebo na mÃrných stránÃch Mikulovky. VynikajÃcà (prudká, ale krátká) byla sáÅ?kovacà dráha na stráni k Pramennà ulici za parkem Pod VÅ¡emi svatými, než tam statkáÅ? Fürich postavil vilový dům pro svou dceru. OblÃbenÄ?jÅ¡Ã byly sáÅ?kovacà dráhy na svazÃch â??Mikulkyâ??.
Ani kultura nebyla na Roudné zcela chudá. Byly tu dva ochotnické soubory, které hrály jednak ve Spoláku, jednak v SokolovnÄ?; kromÄ? toho se na cviÄ?iÅ¡ti DTJ v ulici Pod VÅ¡emi svatými hrálo o nedÄ?lÃch loutkové divadlo pro nejmenÅ¡Ã, Z ochotnického prostÅ?edà vyÅ¡el napÅ?. MÃla VÄ?ala z Roudné Ä?.38, který působil dlouhá léta v Ä?inohÅ?e MÄ?stského divadla. VynikajÃcà práci podal také autor a režisér Dr.Václav KuchyÅ?ka ze ZelináÅ?ské ulice, který pozdÄ?ji s ochotnickým studiem plzeÅ?ské Mediky (v nÞ byla Å?ada ochotnic a ochotnÃků z Roudné) sklÃzel uznánà na JiráskovÄ? HronovÄ? nejen za režijnà a herecké výkony, ale i za zdaÅ?ilé texty a adaptace, které pro soubor napsal (napÅ?. Kratochvilné historie, Eulenspiegel a pod.) MezinárodnÃho uznánà si svou interpretacà Beethovenových klavÃrnÃch skladeb dobyl pianista a hudebnà pedagog s roudenskými koÅ?eny FrantiÅ¡ek Rauch. O hudebnà nadánà mladých RoudeÅ?áků peÄ?ovalo nÄ?kolik uÄ?itelů hry na housle a na klavÃr, z nichž si dobÅ?e pamatuji hlavnÄ? na pana Emila Havle v ulici Pod VÅ¡emi svatými Ä?.4, k nÄ?muž jsem sám chodil â??do houslÃâ??. A k duchovnÃmu životu neodluÄ?itelnÄ? patÅ?ila i poboÄ?ka mÄ?stské knihovny v dÃvÄ?à škole pod Saským mostem, kde pan a panà SkÅ?ivanovi dvakrát v týdnu půjÄ?ovali knihy Ä?tenáÅ?ům, z nichž vÄ?tÅ¡Ã Ä?ást se rekrutovala právÄ? z Roudné. Drobná práce dvou obÄ?tavých lidà (jimž vydatnÄ? pomáhala i jejich dcera) otvÃrala duÅ¡e k vyÅ¡Å¡Ãm hodnotám nejednomu chlapci Ä?i dÄ?vÄ?eti, a nemÄ?la by být zapomenuta. OstatnÄ?: vÅ¡echen spolkový, sportovnà i kulturnà život Roudné byl založen na dobrovolné práci â?? obÄ?anská spoleÄ?nost se tehdy jeÅ¡tÄ? nedeklarovala, ale byla pevnÄ? utkána právÄ? z tÄ?chto dobrovolných Ä?innostà a vztahů.