V pátek dopoledne jednali zástupci obÄ?anských sdruženà z Roudné na radnici. SeÅ¡li se s námÄ?stkem Rundem, který vysvÄ?tloval, jaké zmÄ?ny v projektu „SilniÄ?nà systém MP v oblasti Roudné“ mÄ?sto chystá.
DozvÄ?dÄ?li jsme se, že zastánci průtahu nynà uvažujà o posunutà trasy v jejà severnà Ä?ásti, v ulici Ke Stráži. Tam je úzký prostor mezi domy a trafostanicÃ. Pomýšlà se tedy na zruÅ¡enà trafostanice na tomto mÃstÄ?. TÃm by vznikl Å¡irÅ¡Ã prostor pro stavbu silnice.
Pan námÄ?stek nám k naÅ¡emu mÃrnému úžasu sdÄ?lil, že nenà vylouÄ?eno ani vybudovánà estakády, komunikace na sloupech, pÅ?es roudenské nivy.
Ing. Rund s námi hovoÅ?il dále o tom, že dopravnà situace v Plzni nenà kritická. Z LochotÃna je možné dostat se do centra mÄ?sta za dvacet minut. V Praze se totéž dá zvládnout za hodinu, tam jsou podmÃnky v dopravÄ? mnohdy katastrofálnÃ.
Ale mÄ?stu jde prý hlavnÄ? o sanitky. Kdyby prý se stala na Karlovarské tÅ?ÃdÄ? hromadná nehoda, jak se záchranky dostanou rychle do nemocnice?
Pokud nechceme nové silnice, Å?ekl nám pan námÄ?stek, je jediná cesta vrátit se zpátky ke konÃm...
My jsme podotkli, že trafostanice podle naÅ¡ich informacà nedávno proÅ¡la celkovou rekonstrukcÃ. Toto opatÅ?enà pak vůbec neÅ?eÅ¡Ã ochranu nového onkologického pavilonu FN na LochotÃnÄ?. Silnice s mnoha tisÃcovkami aut má vést v jeho tÄ?sné blÃzkosti a žádné protihlukové stÄ?ny tam nehrajà význam.
Estakáda je nesmÃrnÄ? drahý projekt, který by stavbu prodražil o dalÅ¡Ã desÃtky milionů.
LochotÃnským nejde o zdravÃ, nýbrž o pohodlÃ. O uÅ¡etÅ?enà pár minut. My musÃme bojovat o alespoÅ? trochu dýchatelný vzduch...
Hromadná nehoda na Karlovarské, dalÅ¡Ã zaklÃnadlo zastánců průtahu. FN v Plzni má na Roudné spodnà bránu. Máme zjiÅ¡tÄ?no a každý si to může ovÄ?Å?it, že pÅ?es Roudnou projede dennÄ? pohodlnÄ? kolem padesáti sanitnÃch vozů.
Také je možnost průjezdu po tramvajovém pásu, kudy sanitky bÄ?žnÄ? jezdà na Klatovské. PÅ?i souÄ?asné rekonstrukci Karlovarské ale na to projektanti pozapomnÄ?li a tramvajový pás zvýšili. TÃm způsobili záchrankám ztÞenà situace, což ovÅ¡em nenà naÅ¡e vina.
Zpátky ke konÃm se jÃt nedá. Ale což takhle dopÅ?edu, k modernÃmu mÄ?stu, které neproÅ¡pikuje své centrum sÃtà silnic? Jako tÅ?eba Curych? Lidé v totmto mÄ?stÄ? jsou podle ankety jedni z nejspokojenÄ?jÅ¡Ãch, co se týká dopravy...
„TÅ?etina lidà tady nemá auta.“ Chudáci? Ale kdepak „ProÄ? bych mÄ?l mÃt auto, když se vÅ¡ude dostanu rychleji vlakem nebo tramvajÃ? Je to úplnÄ? zbyteÄ?né,“ vysvÄ?tluje mladý obyvatel Curychu. MÄ?sto se kdysi rozhodlo, že vytlaÄ?à auta,jak jen to půjde. ZnepÅ?ÃjemÅ?uje majitelům život a dÄ?lá ho sladÅ¡Ã tÄ?m, kdo nechajà vůz doma.Å výcarsky dokonalá sÃÅ¥ tramvajÃ, jejichž zastávky od sebe nesmÄ?jà být v centru dále než 300 metrů, jezdà se Å¡výcarsky neochvÄ?jnou pÅ?esnostà sedmi minut. Jezdà vÅ¡echny spoleÄ?enské vrstvy od bezdomovců pÅ?es studenty a podnikatele až po bankéÅ?e a politiky. Když se vezou, majà vÅ¡ude pÅ?ednost: elektronický systém zaruÄ?uje veÅ?ejné dopravÄ? na kÅ?ižovatkách se semafory vždy zelenou.
7.9. 2006, MFD
A které mÄ?sto má úžasnÄ? hustou sÃÅ¥ silnic? Dháka v BangladéÅ¡i...
SdÄ?lili jsme panu námÄ?stkovi, že se v žádném pÅ?ÃpadÄ? nevzdáme a proti magistrále pÅ?es Roudnou nepÅ?estaneme bojovat.