Ve Ä?tvrtek 28. ledna se na 35. schůzi zastupitelstva mÄ?sta PlznÄ? bouÅ?livÄ? diskutovalo o Roudné, byla pÅ?edložena i dalÅ¡Ã zpráva o stavu projektu (
http://aplikace.plzen.eu/podklady/detail.asp?id=19259) . Senátor Bis se pustil do primátora Rödla (
http://www.jiribis.cz/) , že za Ä?tyÅ?i roky se tato komunikace nepohnula ani o krůÄ?ek. Primátor prohlásil, že je to problém a lidé z Roudné držà v Å¡achu celý LochotÃn.
NámÄ?stek Rund dodal, že na Roudné nic moc nového vymyslet nejde, prý poÄ?Ãtajà jen s nÄ?jakými drobnými úpravami a potom nechajà projekt posoudit znovu...
Potom padla z Å?ad Ä?SSD ( senátor JiÅ?à Bis, Miloslav Å imák) slova o zlepÅ¡enà situace na Roudné po vybudovánà průtahu.
V tuto chvÃli je tÅ?eba znovu pÅ?ipomenout, co se pÃÅ¡e v dokumentaci EIA na průtah Roudnou, kterou si mÄ?sto samo nechalo zpracovat firmou Ecological Consulting z Olomouce, (
http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=PLK1281) , bod D.I.1. Jsou to následujÃcà zlepÅ¡enÃ, které nám komunikace pÅ?inese:
„Zvýšenà poÄ?tu osob obtÄ?žovaných hlukem, ruÅ¡ených ve spánku, zhorÅ¡ené komunikace Å?eÄ?Ã, povede ke zvýšenà užÃvánà sedativ. Dojde k významnému navýšenà rizika vzniku rakoviny plic a leukemie.“
Bod B.III.1. tamtéž:
„SilniÄ?nà systém mÄ?sta PlznÄ? v oblasti Roudné“ bude zdrojem zneÄ?iÅ¡Å¥ovánà ovzduÅ¡Ã, a to jak v obdobà jeho výstavby, tak v obdobà provozu.“
V dokumentaci EIA (
http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=PLK1325) , tentokráte na posouzenà spojenà Karlovarská – KotÃkovská, bod C.II.2., se hovoÅ?Ã:
„Ã?zemà je z hlediska ovzduÅ¡Ã v pÅ?Ãznivé imisnà situaci.“ (Je mi jasné, že v nižšÃch Ä?ástech Karlovarské je to s rozptylem horÅ¡Ã, ale ne tolik jako na Roudné, která je nejnÞe položenou Ä?ástà PlznÄ?).
Pokud si tedy udÄ?láme takovou malou rekapitulaci, zjistÃme, kdo koho držà v Å¡achu... Ä?etla jsem dokumentaci EIA na průtah Roudnou nÄ?kolikrát, ale stále tam pÅ?i nejlepÅ¡Ã vůli nevidÃm ani vÄ?tu o zlepÅ¡enà životnÃch podmÃnek. SpÃÅ¡e z celého obsáhlého spisu vyplývá, že se má Roudná stát obÄ?tnÃm beránkem, položeným na oltáÅ? pohodlného pÅ?Ãstupu autem na LochotÃn. Mám na tuto vÄ?c možná lehce radikálnà názor, ale stojÃm si za nÃm. Pokud se podÃvám ve Å¡piÄ?ce na auta pohybujÃcà se po Karlovarské tÅ?ÃdÄ?, ve velké vÄ?tÅ¡inÄ? tam uvidÃm jednoho Ä?lovÄ?ka. ProstÄ? pro mnoho lidà je pohodlnÄ?jÅ¡Ã skoÄ?it do auta a tak se pohodlnÄ? dostat k cÃli, než aby využili MHD. JistÄ? existujà i výjimky, kdy nÄ?kdo autem teÄ? zrovna nutnÄ? jet musÃ. Je mi jich lÃto, pokud zrovna stojà ve frontÄ? a musà pár minut navÃc poÄ?kat.
OvÅ¡em nenà mi jich lÃto tolik, jako astmatických dÄ?tà na Roudné a dalÅ¡Ãch, které by po zlepÅ¡enà situace vybudovánÃm průtahu Ä?ekala rakovina plic a leukemie. Pohodlnost a zdravà se prostÄ? nedá srovnávat. My se nehodláme stát posluÅ¡nou obÄ?tà ve stylu, jak nám to Å?ekl nedávno jeden politik z radnice: „NÄ?kdo to prostÄ? odnést musÃ.“
Máme vlastnà návrh Å?eÅ¡enÃ. DodÄ?lejtÄ? východnà a západnà okruhy mÄ?stem, zlepÅ¡ete podmÃnky v MHD. Je to stále lepÅ¡Ã než obÄ?tovat stovky lidà na Roudné.