Roudná na zastupitelstvu

Autor: Vladimíra Nová <novavl(at)atlas.cz>, Téma: Komentáře, Vydáno dne: 07. 02. 2010

 
Ve Ä?tvrtek 28. ledna se na 35. schůzi zastupitelstva mÄ?sta PlznÄ? bouÅ?livÄ? diskutovalo o Roudné, byla pÅ?edložena i další zpráva o stavu projektu (http://aplikace.plzen.eu/podklady/detail.asp?id=19259) . Senátor Bis se pustil do primátora Rödla (http://www.jiribis.cz/) , že za Ä?tyÅ?i roky se tato komunikace nepohnula ani o krůÄ?ek. Primátor prohlásil, že je to problém a lidé z Roudné drží v Å¡achu celý Lochotín.



NámÄ?stek Rund dodal, že na Roudné nic moc nového vymyslet nejde, prý poÄ?ítají jen s nÄ?jakými drobnými úpravami a potom nechají projekt posoudit znovu...    

 DSCN4555web.jpgPotom padla z Å?ad Ä?SSD ( senátor JiÅ?í Bis, Miloslav Å imák) slova o zlepÅ¡ení situace na Roudné po vybudování průtahu.

V tuto chvíli je tÅ?eba znovu pÅ?ipomenout, co se píše v dokumentaci EIA na průtah Roudnou, kterou si mÄ?sto samo nechalo zpracovat firmou Ecological Consulting z Olomouce, (http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=PLK1281) , bod D.I.1. Jsou to následující zlepÅ¡ení, které nám komunikace pÅ?inese:

„Zvýšení poÄ?tu osob obtÄ?žovaných hlukem, ruÅ¡ených ve spánku, zhorÅ¡ené komunikace Å?eÄ?í, povede ke zvýšení užívání sedativ. Dojde k významnému navýšení rizika vzniku rakoviny plic a leukemie.“

Bod B.III.1. tamtéž:
 
„SilniÄ?ní systém mÄ?sta PlznÄ? v oblasti Roudné“ bude zdrojem zneÄ?iÅ¡Å¥ování ovzduší, a to jak v období jeho výstavby, tak v období provozu.“

V dokumentaci EIA (http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=PLK1325) , tentokráte na posouzení spojení Karlovarská – Kotíkovská, bod C.II.2., se hovoÅ?í:

„Ã?zemí je z hlediska ovzduší v pÅ?íznivé imisní situaci.“

(Je mi jasné, že v nižších Ä?ástech Karlovarské je to s rozptylem horší, ale ne tolik jako na Roudné, která je nejníže položenou Ä?ástí PlznÄ?).DSCN4497web.jpg
 Pokud si tedy udÄ?láme takovou malou rekapitulaci, zjistíme, kdo koho drží v Å¡achu... Ä?etla jsem dokumentaci EIA na průtah Roudnou nÄ?kolikrát, ale stále tam pÅ?i nejlepší vůli nevidím ani vÄ?tu o zlepÅ¡ení životních podmínek. Spíše z celého obsáhlého spisu vyplývá, že se má Roudná stát obÄ?tním beránkem, položeným na oltáÅ? pohodlného pÅ?ístupu autem na Lochotín. Mám na tuto vÄ?c možná lehce radikální názor, ale stojím si za ním. Pokud se podívám ve Å¡piÄ?ce na auta pohybující se po Karlovarské tÅ?ídÄ?, ve velké vÄ?tÅ¡inÄ? tam uvidím jednoho Ä?lovÄ?ka. ProstÄ? pro mnoho lidí je pohodlnÄ?jší skoÄ?it do auta a tak se pohodlnÄ? dostat k cíli, než aby využili MHD. JistÄ? existují i výjimky, kdy nÄ?kdo autem teÄ? zrovna nutnÄ? jet musí. Je mi jich líto, pokud zrovna stojí ve frontÄ? a musí pár minut navíc poÄ?kat.
 OvÅ¡em není mi jich líto tolik, jako astmatických dÄ?tí na Roudné a dalších, které by po zlepÅ¡ení situace vybudováním průtahu Ä?ekala rakovina plic a leukemie. Pohodlnost a zdraví se prostÄ? nedá srovnávat. My se nehodláme stát posluÅ¡nou obÄ?tí ve stylu, jak nám to Å?ekl nedávno jeden politik z radnice: „NÄ?kdo to prostÄ? odnést musí.“
 
Máme vlastní návrh Å?eÅ¡ení. DodÄ?lejtÄ? východní a západní okruhy mÄ?stem, zlepÅ¡ete podmínky v MHD. Je to stále lepší než obÄ?tovat stovky lidí na Roudné.