Roudná na zastupitelstvu

Autor: Vladimíra Nová <novavl(at)atlas.cz>, Téma: Komentáře, Vydáno dne: 07. 02. 2010

 
Ve čtvrtek 28. ledna se na 35. schůzi zastupitelstva města Plzně bouřlivě diskutovalo o Roudné, byla předložena i další zpráva o stavu projektu (http://aplikace.plzen.eu/podklady/detail.asp?id=19259) . Senátor Bis se pustil do primátora Rödla (http://www.jiribis.cz/) , že za čtyři roky se tato komunikace nepohnula ani o krůček. Primátor prohlásil, že je to problém a lidé z Roudné drží v šachu celý Lochotín.



Náměstek Rund dodal, že na Roudné nic moc nového vymyslet nejde, prý počítají jen s nějakými drobnými úpravami a potom nechají projekt posoudit znovu...    

 DSCN4555web.jpgPotom padla z řad ČSSD ( senátor Jiří Bis, Miloslav Šimák) slova o zlepšení situace na Roudné po vybudování průtahu.

V tuto chvíli je třeba znovu připomenout, co se píše v dokumentaci EIA na průtah Roudnou, kterou si město samo nechalo zpracovat firmou Ecological Consulting z Olomouce, (http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=PLK1281) , bod D.I.1. Jsou to následující zlepšení, které nám komunikace přinese:

„Zvýšení počtu osob obtěžovaných hlukem, rušených ve spánku, zhoršené komunikace řečí, povede ke zvýšení užívání sedativ. Dojde k významnému navýšení rizika vzniku rakoviny plic a leukemie.“

Bod B.III.1. tamtéž:
 
„Silniční systém města Plzně v oblasti Roudné“ bude zdrojem znečišťování ovzduší, a to jak v období jeho výstavby, tak v období provozu.“

V dokumentaci EIA (http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=PLK1325) , tentokráte na posouzení spojení Karlovarská – Kotíkovská, bod C.II.2., se hovoří:

„Území je z hlediska ovzduší v příznivé imisní situaci.“

(Je mi jasné, že v nižších částech Karlovarské je to s rozptylem horší, ale ne tolik jako na Roudné, která je nejníže položenou částí Plzně).DSCN4497web.jpg
 Pokud si tedy uděláme takovou malou rekapitulaci, zjistíme, kdo koho drží v šachu... Četla jsem dokumentaci EIA na průtah Roudnou několikrát, ale stále tam při nejlepší vůli nevidím ani větu o zlepšení životních podmínek. Spíše z celého obsáhlého spisu vyplývá, že se má Roudná stát obětním beránkem, položeným na oltář pohodlného přístupu autem na Lochotín. Mám na tuto věc možná lehce radikální názor, ale stojím si za ním. Pokud se podívám ve špičce na auta pohybující se po Karlovarské třídě, ve velké většině tam uvidím jednoho člověka. Prostě pro mnoho lidí je pohodlnější skočit do auta a tak se pohodlně dostat k cíli, než aby využili MHD. Jistě existují i výjimky, kdy někdo autem teď zrovna nutně jet musí. Je mi jich líto, pokud zrovna stojí ve frontě a musí pár minut navíc počkat.
 Ovšem není mi jich líto tolik, jako astmatických dětí na Roudné a dalších, které by po zlepšení situace vybudováním průtahu čekala rakovina plic a leukemie. Pohodlnost a zdraví se prostě nedá srovnávat. My se nehodláme stát poslušnou obětí ve stylu, jak nám to řekl nedávno jeden politik z radnice: „Někdo to prostě odnést musí.“
 
Máme vlastní návrh řešení. Dodělejtě východní a západní okruhy městem, zlepšete podmínky v MHD. Je to stále lepší než obětovat stovky lidí na Roudné.