â??Seanceâ?? v SokolovnÄ?

Autor: Vladimíra Nová <novavl(at)atlas.cz>, Téma: Komentáře, Vydáno dne: 20. 05. 2008

Ve Ä?tvrtek 15. kvÄ?tna se na Roudné uskuteÄ?nilo setkání Ä?lenů Výboru pro Roudnou s místními obÄ?any. Hlavním a jediným tématem byl kontroverzní průtah touto Ä?tvrtí.

  Nejprve se ujal slova pÅ?edseda VPR JiÅ?í Podlipný a pÅ?edstavil historii silnice. Od poÄ?áteÄ?ní fáze pÅ?ed rokem 1989, kdy se poÄ?ítalo s ploÅ¡nou demolicí Roudné, až po dneÅ¡ní stav, kdy má vést tato magistrála po východním i západním okraji Roudné a spojit se na kruhovém objezdu pÅ?ed zadním vjezdem do FN. Pan pÅ?edseda konÄ?il svůj vstup optimisticky. Prý pÅ?edpokládá, že k žádné stavbÄ? nedojde, protože mÄ?sto nemá na její realizaci dostatek financí.

DSCN1091_1.jpgHostem setkání s obÄ?any byl také pan Malán, zastupující firmu Valbek, která zpracovávala a stále zpracovává projekt. Ten nemohl jinak, než silnici chválit jako nejlepší Å?eÅ¡ení pro vÅ¡echny. Dostal za to od mÄ?sta dobÅ?e zaplaceno...

Na poÄ?átku diskuse vystoupil kolega Pavel Denk a upozornil na nesrovnalosti ve výpoÄ?tu aut, jež mají v budoucnu Roudnou projíždÄ?t. FirmÄ? Valbek vyÅ¡lo Ä?íslo tÄ?snÄ? pÅ?ijatelné pro hygienu. „My jsme neváhali a jeli do Prahy za týmž panem inženýrem, který pro mÄ?sto a Valbek dÄ?lal mapu s průjezdy. Když na naÅ¡e upozornÄ?ní zadal do svých výpoÄ?tů i uzavÅ?ení Rooseveltova mostu (se kterým mÄ?sto v budoucnu poÄ?ítá – viz propagaÄ?ní materiály ODS a Program ke zlepÅ¡ení kvality ovzduší MP) a odboÄ?ku ke Kauflandu v LuÄ?ní ulici, vyÅ¡la mu úplnÄ? jiná Ä?ísla. Pro Roudnou velmi nepÅ?íznivá,“ uvedl P. Denk. „Navíc ve studii mÄ?sta nikdo nepoÄ?ítal s nárůstem dopravy v roce realizace, tj. 2013. Zadaná Ä?ísla vychází z roku 2007.“ Dodal jeÅ¡tÄ?, že druhá komunikace vedená po východním okraji Roudné pro obyvatele neznamená žádné zlepÅ¡ení situace, naopak pÅ?ináší jeÅ¡tÄ? navíc problém pÅ?i povodních.

Já jsem uvedla, že mne zaujala Ä?ísla Valbeku o snížení poÄ?tu vozidel na Karlovarské, v ul. O. Beníškové a v Malické ul. po dobudování průtahu. Na Karlovarské má dojít ke snížení o 17%, v ul. O. Beníškové o 51% a v Malické o 43%. Pokud to pÅ?evedeme na auta (také pouze rok 2007), vyjde nám zhruba Ä?íslo 20 300! Když do toho pÅ?idáme vozidla odboÄ?ující z Ä?tyÅ?proudové RychtáÅ?ky a uzavÅ?ení Rooseveltova mostu, dojdeme k velice znepokojivým výsledkům. Dostáváme se až na 30 000!! Kde se vzalo Valbekem a mÄ?stem slibovaných pouhých 12 000? A dále, jak máme vÄ?Å?it, že odboÄ?ka v LuÄ?ní ulici bude pouze pro obsluhu Roudné? Takových slibů už padlo z úst primátora Å nebergra a Kalouse mnoho a žádný nebyl splnÄ?n. A kde jsou dnes oba slibující pánové dnes?

Diskuse se rozproudila, napÅ?íklad M. Tymkyva zajímalo, jak to, že komunikace může vést kolem areálu FN v Plzni a to v místech, kde se má v budoucnu nemocnice rozvíjet o další pavilony. J. Zwikelová zdůraznila, že projekt je veden pÅ?es její pozemky a ona je za žádnou cenu neprodá.
Pavla Denková se zmínila o ekologickém procesu EIA, který je podle jejího názoru dÄ?lán hlavnÄ? díky iniciativÄ? OS z Roudné.
Vlasta Zunová z lokality Berlín pÅ?ipomnÄ?la, že OS z její Ä?tvrti lidi z Roudné podporuje, protože jim silnice také velmi Å¡kodí a ohrožuje jejich domovy. Pan Malán z Valbeku jí s klidem odvÄ?til, že s lokalitou Berlín se poÄ?ítalo jako s doÄ?asnou.

Nejvíce sympatií pÅ?ítomných si získal architekt Petr Domanický. PÅ?ednesl svůj názor na vývoj dopravních staveb v Plzni, které jdou podle jeho názoru velmi Å¡patným smÄ?rem. Å?ekl, že se na situaci dívá z hlediska celé PlznÄ? a ne pouze z pohledu obyvatel jedné Ä?tvrti. „Musím ale Å?íci, že tato magistrála pÅ?ináší Å¡kodu nejen vám, ale také celému mÄ?stu. NapÅ?íklad v Americe se už pouÄ?ili, že mÄ?sto proÅ¡pikované skrz na skrz silnicemi pohodlí do života nepÅ?ináší. TeÄ? komunikace ruší a dÄ?lají z nich parky a pÄ?ší zóny. MÄ?li bychom se pouÄ?it z jejich zkuÅ¡eností a ne opakovat jejich chyby. V Praze, Hradci Králové a tÅ?eba Pardubicích už lidé z radnice tuto skuteÄ?nost pochopili a snaží se, aby místa v centru mÄ?sta a jeÅ¡tÄ? k tomu nábÅ?eží Å?ek sloužila lidem k životu. Staví obchvaty kolem center svých mÄ?st. My v Plzni do stÅ?edu mÄ?sta stavíme k jedné Å¡patné další magistrály. Ale když vidím váš odpor, tak doufám, že PlzeÅ? má jeÅ¡tÄ? Å¡anci.“

Po dvou hodinách už se na další dotazy a pÅ?íspÄ?vky obyvatel nedostalo. Schůze musela být ukonÄ?ena. Pan Suchan z Galerie Stará PlzeÅ? upozornil, že by bylo pÅ?ínosné uskuteÄ?nit pÅ?íštÄ? místo této soukromé „seance“ setkání s nÄ?kterým odpovÄ?dným politikem, aby mohl vysvÄ?tlit své důvody pro výstavbu. „Aby nám zase nÄ?co nasliboval a pak zmizel,“ ozvalo se posmÄ?Å¡nÄ? od jednoho z pÅ?ítomných.
NicménÄ? pan pÅ?edseda VPR Podlipný pÅ?islíbil, že se pokusí pÅ?íští setkání zorganizovat tak, aby se ho zúÄ?astnil napÅ?íklad primátor Rödl.