Ve Ä?tvrtek 15. kvÄ?tna se na Roudné uskuteÄ?nilo setkánà Ä?lenů Výboru pro Roudnou s mÃstnÃmi obÄ?any. HlavnÃm a jediným tématem byl kontroverznà průtah touto Ä?tvrtÃ.
Nejprve se ujal slova pÅ?edseda VPR
JiÅ?à Podlipný a pÅ?edstavil historii silnice. Od poÄ?áteÄ?nà fáze pÅ?ed rokem 1989, kdy se poÄ?Ãtalo s ploÅ¡nou demolicà Roudné, až po dneÅ¡nà stav, kdy má vést tato magistrála po východnÃm i západnÃm okraji Roudné a spojit se na kruhovém objezdu pÅ?ed zadnÃm vjezdem do FN. Pan pÅ?edseda konÄ?il svůj vstup optimisticky. Prý pÅ?edpokládá, že k žádné stavbÄ? nedojde, protože mÄ?sto nemá na jejà realizaci dostatek financÃ.
Hostem setkánà s obÄ?any byl také
pan Malán, zastupujÃcà firmu Valbek, která zpracovávala a stále zpracovává projekt. Ten nemohl jinak, než silnici chválit jako nejlepÅ¡Ã Å?eÅ¡enà pro vÅ¡echny. Dostal za to od mÄ?sta dobÅ?e zaplaceno...
Na poÄ?átku diskuse vystoupil kolega
Pavel Denk a upozornil na nesrovnalosti ve výpoÄ?tu aut, jež majà v budoucnu Roudnou projÞdÄ?t. FirmÄ? Valbek vyÅ¡lo Ä?Ãslo tÄ?snÄ? pÅ?ijatelné pro hygienu. „My jsme neváhali a jeli do Prahy za týmž panem inženýrem, který pro mÄ?sto a Valbek dÄ?lal mapu s průjezdy. Když na naÅ¡e upozornÄ?nà zadal do svých výpoÄ?tů i uzavÅ?enà Rooseveltova mostu (se kterým mÄ?sto v budoucnu poÄ?Ãtá – viz propagaÄ?nà materiály ODS a Program ke zlepÅ¡enà kvality ovzduÅ¡Ã MP) a odboÄ?ku ke Kauflandu v LuÄ?nà ulici, vyÅ¡la mu úplnÄ? jiná Ä?Ãsla. Pro Roudnou velmi nepÅ?Ãznivá,“ uvedl P. Denk. „NavÃc ve studii mÄ?sta nikdo nepoÄ?Ãtal s nárůstem dopravy v roce realizace, tj. 2013. Zadaná Ä?Ãsla vycházà z roku 2007.“ Dodal jeÅ¡tÄ?, že druhá komunikace vedená po východnÃm okraji Roudné pro obyvatele neznamená žádné zlepÅ¡enà situace, naopak pÅ?inášà jeÅ¡tÄ? navÃc problém pÅ?i povodnÃch.
Já jsem uvedla, že mne zaujala Ä?Ãsla Valbeku o snÞenà poÄ?tu vozidel na Karlovarské, v ul. O. BenÃÅ¡kové a v Malické ul. po dobudovánà průtahu. Na Karlovarské má dojÃt ke snÞenà o 17%, v ul. O. BenÃÅ¡kové o 51% a v Malické o 43%. Pokud to pÅ?evedeme na auta (také pouze rok 2007), vyjde nám zhruba Ä?Ãslo 20 300! Když do toho pÅ?idáme vozidla odboÄ?ujÃcà z Ä?tyÅ?proudové RychtáÅ?ky a uzavÅ?enà Rooseveltova mostu, dojdeme k velice znepokojivým výsledkům. Dostáváme se až na 30 000!! Kde se vzalo Valbekem a mÄ?stem slibovaných pouhých 12 000? A dále, jak máme vÄ?Å?it, že odboÄ?ka v LuÄ?nà ulici bude pouze pro obsluhu Roudné? Takových slibů už padlo z úst primátora Å nebergra a Kalouse mnoho a žádný nebyl splnÄ?n. A kde jsou dnes oba slibujÃcà pánové dnes?
Diskuse se rozproudila, napÅ?Ãklad
M. Tymkyva zajÃmalo, jak to, že komunikace může vést kolem areálu FN v Plzni a to v mÃstech, kde se má v budoucnu nemocnice rozvÃjet o dalÅ¡Ã pavilony.
J. Zwikelová zdůraznila, že projekt je veden pÅ?es jejà pozemky a ona je za žádnou cenu neprodá.
Pavla Denková se zmÃnila o ekologickém procesu EIA, který je podle jejÃho názoru dÄ?lán hlavnÄ? dÃky iniciativÄ? OS z Roudné.
Vlasta Zunová z lokality BerlÃn pÅ?ipomnÄ?la, že OS z jejà Ä?tvrti lidi z Roudné podporuje, protože jim silnice také velmi Å¡kodà a ohrožuje jejich domovy. Pan Malán z Valbeku jà s klidem odvÄ?til, že s lokalitou BerlÃn se poÄ?Ãtalo jako s doÄ?asnou.
NejvÃce sympatià pÅ?Ãtomných si zÃskal architekt
Petr Domanický. PÅ?ednesl svůj názor na vývoj dopravnÃch staveb v Plzni, které jdou podle jeho názoru velmi Å¡patným smÄ?rem. Å?ekl, že se na situaci dÃvá z hlediska celé PlznÄ? a ne pouze z pohledu obyvatel jedné Ä?tvrti. „MusÃm ale Å?Ãci, že tato magistrála pÅ?inášà škodu nejen vám, ale také celému mÄ?stu. NapÅ?Ãklad v Americe se už pouÄ?ili, že mÄ?sto proÅ¡pikované skrz na skrz silnicemi pohodlà do života nepÅ?inášÃ. TeÄ? komunikace ruÅ¡Ã a dÄ?lajà z nich parky a pÄ?Å¡Ã zóny. MÄ?li bychom se pouÄ?it z jejich zkuÅ¡enostà a ne opakovat jejich chyby. V Praze, Hradci Králové a tÅ?eba PardubicÃch už lidé z radnice tuto skuteÄ?nost pochopili a snažà se, aby mÃsta v centru mÄ?sta a jeÅ¡tÄ? k tomu nábÅ?ežà Å?ek sloužila lidem k životu. Stavà obchvaty kolem center svých mÄ?st. My v Plzni do stÅ?edu mÄ?sta stavÃme k jedné Å¡patné dalÅ¡Ã magistrály. Ale když vidÃm váš odpor, tak doufám, že PlzeÅ? má jeÅ¡tÄ? Å¡anci.“
Po dvou hodinách už se na dalÅ¡Ã dotazy a pÅ?ÃspÄ?vky obyvatel nedostalo. Schůze musela být ukonÄ?ena.
Pan Suchan z Galerie Stará PlzeÅ? upozornil, že by bylo pÅ?Ãnosné uskuteÄ?nit pÅ?ÃÅ¡tÄ? mÃsto této soukromé „seance“ setkánà s nÄ?kterým odpovÄ?dným politikem, aby mohl vysvÄ?tlit své důvody pro výstavbu. „Aby nám zase nÄ?co nasliboval a pak zmizel,“ ozvalo se posmÄ?Å¡nÄ? od jednoho z pÅ?Ãtomných.
NicménÄ? pan pÅ?edseda VPR Podlipný pÅ?islÃbil, že se pokusà pÅ?ÃÅ¡tà setkánà zorganizovat tak, aby se ho zúÄ?astnil napÅ?Ãklad primátor Rödl.