Roudná se vždy tak trochu vymykala ve srovnánà s ostatnÃmi pÅ?edmÄ?stÃmi. Své by o tom mohli jistÄ? vyprávÄ?t pÅ?edstavitelé obvodu PlzeÅ? 1, pod který spadá Roudná a LochotÃn.
Možná by je zaujalo, že už ve stÅ?edovÄ?ku tady rýpal rebel Jan Krásný proti radnici a konÅ¡elé ho v duchu pÄ?kných tradic tehdejÅ¡Ã doby poslali reptat na popraviÅ¡tÄ?. A co teprve kdyby k rebelské Ä?tvrti patÅ?ila též osobitá RychtáÅ?ka, která kdysi stávala v dneÅ¡nÃch Sadech 5. kvÄ?tna a v mÃstech kolem Rooseveltova mostu (dnes výpadovka na D5). Zdá se, že tahle mÃsta vždy nÄ?jak pÅ?itahovala výjimeÄ?né jevy, nálezy i svérázné osoby.
RychtáÅ?ka
PodÃváme-li se na RychtáÅ?ku najdeme tam nefalÅ¡ovaný „Faustův dům“ i záhadný jev poskakujÃcÃch kamenů, který vydÄ?sil ponocného i strážnÃky 29.4. 1871. Pan kronikáÅ? HruÅ¡ka nám zase svÄ?Å?uje, jak se neménÄ? vydÄ?sil 4. dubna 1859 pilnÃkáÅ? FrantiÅ¡ek Mauric, když jeho žena, matka Å¡esti dÄ?tÃ, v ten den porodila trojÄ?ata. PÅ?ibližnÄ? v té dobÄ? mÄ?stský lékaÅ? dr. Å paÄ?ek identifikuje nález pÅ?i kopánà základů pod Saským mostem jako kosti obra a ty jsou ve všà úctÄ? pochovány na hÅ?bitovÄ? VÅ¡ech svatých.
14 hospod
OpustÃme RychtáÅ?ku a jdeme na Roudnou. O mnoha povÄ?stech s nà spojených se můžete dozvÄ?dÄ?t na jiném mÃstÄ? naÅ¡ich stránek. TeÄ? si vÅ¡imneme jiné zajÃmavosti a to, že na Roudné za prvnà republiky prosperovalo 14 hospod. Nálevnu „U Tusarů“ v ulici Na Roudné provozoval dokonce bratr tehdejÅ¡Ãho pÅ?edsedy vlády Vlastimila Tusara. DÅ?ÃvÄ?jÅ¡Ã lidé asi byli jinà kabrÅ?áci než jejich uspÄ?chanà potomci a také museli mÃt daleko vÄ?tšà žÃzeÅ?.
Roudenská legenda hrobnÃk Hecht
Bratr kardinála Josefa Berana Karel Beran nám zachoval vzpomÃnku na svéráznou postavu kostelnÃka Ignáce Hechta, který se stal na Roudné na pÅ?elomu stoletà legendou.
Byl prý vyÅ¡Å¡Ã postavy, hezky obtloustlý, s kulatým obliÄ?ejem a Å¡elmovskýma oÄ?ima, pod kterými hrál oddaného služebnÃka pana faráÅ?e. Zastával nÄ?kolik profesÃ: kostelnÃka, hrobnÃka, varhanÃka a kromÄ? toho si pÅ?ivydÄ?lával jako lakýrnÃk. VeÄ?er prý sedával pÅ?ed hrobnickým domkem, popÃjel ze džbánku Prazdroj, kouÅ?il dýmku a bruÄ?el na svoji „panà choÅ¥“.
PÅ?i jeho hÅ?e na varhany kostel hÅ?mÄ?l. MÄ?l rád syté sborové zvuky a prý trpÄ?l pÅ?i sólovém zpÄ?vu, který nazýval kuÅ?kánÃm. Ministranti prý vždy s úžasem pozorovali, jak pÅ?i preludiu zaÄ?al najednou hrát jen levou rukou a pravou lovil v saku tabatÄ?rku a opatrnÄ? z nà vysypal troÅ¡ku na hÅ?bet hrajÃcà levé ruky. Potom ruce pÅ?ehodil, pravá hrála a z levé si poÅ?ádnÄ? Å¡Å?upl pÄ?knou dávku. Ministranti nechápali, proÄ? pÅ?i stejném úkonu na hÅ?bitovÄ? vždy mohutnÄ? kýchal, ale v kostele nevydal ani hlásku.
Mezi jeho povinnosti patÅ?ilo také zauÄ?ovat ministranty, kterým hrál kázajÃcÃho pana faráÅ?e. OvÅ¡em ten v jeho podánà nazýval nechápavé pomocnÃky pitomeÄ?ky, božÃmi hovádky a rozdával jim poÅ?ádné záhlavce.
Když Hechtovi zemÅ?ela manželka, pÅ?evzala jejà sestra panà Lojzy funkci hospodynÄ?. Hecht byl povÄ?stný svojà nebojácnostÃ, ale jednou ho k smrti vydÄ?sila obyÄ?ejná koza. Jeden vlahý letnà veÄ?er popÃjel svoji dávku zlatého moku pÅ?ed domem, když tu najednou zaslechl zvonit umÃráÄ?ek. Lojzy se Å¡la celá postraÅ¡ená modlit do domku, ale umÃráÄ?ek si nedal Å?Ãct a za chvÃli se rozeznÄ?l naplno. Hecht sebral vÅ¡echnu odvahu a Å¡el se do kostela podÃvat. DveÅ?e byly zamÄ?ené, což ho jeÅ¡tÄ? vÃc polekalo. ObeÅ¡el tedy kostel a objevil odemÄ?ený vchod do sakristie. Vrhl se srdnatÄ? dovnitÅ? a spatÅ?il kozu, která se zatoulala na hÅ?bitov a žužlala provaz od umÃráÄ?ku.
Starý Hechta dovedl být také pÄ?knÄ? mrzutý, zvláštÄ? když se nemohl po zasloužené práci poÅ?ádnÄ? vyspat. PÅ?ÃÄ?inou toho vÅ¡eho byla hostinská z hospody „U lva“ na roudenském námÄ?stÃÄ?ku. V sobotu se tady scházeli drobnà Å?emeslnÃci z Roudné a okolÃ, aby si zpestÅ?ili pracovnà týden Å?ádným zapitÃm, které konÄ?ilo až pÅ?i kokrhánà kohouta ve Å pirkovÄ? dvoÅ?e. PoÄ?estná vdova Anna, hostinská, pÅ?i tÄ?chto pitkách rozjaÅ?enÄ? tancovala ve sporém odÄ?vu na stole mezi sklenicemi, což se Å¡tamgastům velmi zamlouvalo a jejà hospoda byla stále plnÄ? obsazená. VstÅ?Ãcná hostinská vÅ¡ak zemÅ?ela a ulehla na hÅ?bitovÄ? VÅ¡ech svatých, aby už nikdy nevstala k bujarému tanci pro své vÄ?rné hosty. Jeden vÄ?rný Å¡tamgast na ni ale nemohl zapomenout. ZaÄ?al chodit do hospody na Zavadilku, kde se opÃjel a cestou zpátky na Roudnou se zastavoval u hÅ?bitova a volal na svoji taneÄ?nici. ležÃcà za zdÃ: „Anka, pojÄ? tancovat! Anka pojÄ? tancovat…!“
Starého Hechta probouzel tento Å?ev už nÄ?kolik sobot ze spravedlivého spánku. Jednou se tedy rozhodl, že Å?ádÄ?nà vÄ?rného hýÅ?ila uÄ?inà pÅ?Ãtrž. Za údivu své ženy vstal o půlnoci z postele, sebral prostÄ?radlo a dýmku a vyÅ¡el do noci. OpÅ?el se o hrobku rodiny KadeÅ?ábkovy, v klidu pokuÅ?oval a Ä?ekal na hÅ?ÃÅ¡nÃka. Když po chvÃli uvidÄ?l opilého Å?emeslnÃka, schoval se do stÃnu tůje a Ä?ekal, až ten zaÄ?ne vyÅ?vávat na hostinskou Anku a volat ji ke kÅ?epÄ?enÃ. Nebohý opilec staÄ?il svoji Anku sotva jednou zavolat a Hecht se odrazil a skoÄ?il mu na záda. Å?emeslnÃk rázem vystÅ?ÃzlivÄ?l a k smrti vydÄ?Å¡ený utÃkal i s Hechtem za krkem až dolů ke kapliÄ?ce pÅ?ed Kouteckých statkem. Tam zůstal v bezvÄ?domà ležet. KÅ?ikem probuzenà obyvatelé domků pod kostelem vybÄ?hli a uvidÄ?li už jen bÃlou postavu jak utÃká nahoru ke hÅ?bitovu od nehybnÄ? ležÃcÃho muže u kapliÄ?ky.
Å?emeslnÃkovi trvalo dlouhou dobu, než se ze Å¡oku vzpamatoval. Na Anku už nikdy nezavolal a do hospody pÅ?estal chodit. Starý filuta Hecht byl spokojený a dál si popÃjel a pokuÅ?oval pÅ?ed hrobnickým domkem a pozoroval dÄ?nà pÅ?ed svým rajónem.
Spoustu dalÅ¡Ãch pÅ?Ãhod si vyprávÄ?li obyvatelé Roudné pÅ?ed sto lety o svérázném kostelnÃkovi od VÅ¡ech svatých, který zauÄ?oval bratra kardinála Berana do ministrovánÃ. Starý Hechta vÅ¡ak nemohl po smrti zůstat na svém milovaném mÃstÄ?. V roce 1902 byl vydán zákaz pohÅ?bÃvanà uvnitÅ? mÄ?sta. Ignác Hecht, která se staral a zasvÄ?til svůj život kostelu a hÅ?bitovu VÅ¡ech svatých tedy odpoÄ?Ãvá v Bolevci. Na Roudné po sobÄ? zanechal jen pÅ?ÃbÄ?hy ze svého života a slova, která prý Ä?asto opakoval ministrantům: „VÄ?dÃ, kdo z mála dává, dvakrát dává, ale kdo z mnoha málo dává, je lump na dvakrát“.