Ing. arch. Petr Domanický, dnes Ä?len uznávané plzeÅ?ské skupiny architektů Zapálenà a zastupitel mÄ?sta PlznÄ?, v polovinÄ? 90. let v mÃstnÃm tisku hodnotil Roudnou.
V této dobÄ? pÅ?ipravoval projekt na obnovu Roudné a RychtáÅ?ky jako navazujÃcÃch souÄ?ástà historického stÅ?edu mÄ?sta. 22. Ä?ervna 1995 byla dokonce uspoÅ?ádána beseda s názvem "NadÄ?je pro RychtáÅ?ku a Roudnou". Uvažovalo se o pÄ?Å¡Ã zónÄ? kolem Galerie Stará PlzeÅ?, o parku pod Saským mostem, doplnÄ?nà zelenÄ?, lávce z RychtáÅ?ky na druhou stranu Mže, o pÅ?echodu pro chodce se semafory, který by navazoval na LochotÃnskou lávku.
Studii P. Domanického pÅ?edal akademický malÃÅ? VladimÃr Havlic vedoucÃmu odboru stavebnÄ? správnÃho MMP J. Baliharovi jako návrh na zmÄ?nu územnÃho plánu. Bez odezvy, mÄ?sto a obvod se dále zabývajà pouze prosazenÃm nesmyslné magistrály napÅ?ÃÄ? Roudnou…
Citace z novin:
„Roudná má Å?adu cenných výjimeÄ?nostÃ. PÅ?Ãrodnà rámec, původnà půdorys a klid. Lokalita by mohla navazovat na historické jádro.“
"Na Roudné už nenà tÅ?eba bourat. Naopak by bylo žádoucà dotvoÅ?it ulice v mÃstech, kde doÅ¡lo k neuváženým demolicÃm a naruÅ¡enà celkového charakteru Ä?tvrti, a znovu hledat vztah a vazby mezi domy z jednotlivých vývojových etap.V tomto smyslu se Roudnou asi nikdo vážnÄ? nezabýval. Pozornost se vÄ?novala pouze dopravnÃmu Å?eÅ¡enÃ, které ale považuji za neÅ¡Å¥astné.
(...) TvrdÃm, že z urbanistického hlediska toto Å?eÅ¡enà bude spÃÅ¡e újmou než pÅ?Ãnosem. Tranzitnà doprava tam nepatÅ?Ã. Komunikace by Roudnou pouze odÅ?Ãzla od centra mÄ?sta. PÅ?itom toto historické pÅ?edmÄ?stà je pÅ?edurÄ?eno stát se pro lidi pÅ?itažlivou souÄ?ástà plzeÅ?ského centra. SouÄ?asnou PlzeÅ? vnÃmám jako pouhé torzo mÄ?sta, pÅ?etÞené dopravou.“
"Dnes je na Roudné jakýsi malomÄ?stský způsob života, o tom svÄ?dÄ?à souÄ?asné obživnutà domů již odepsaných. (...) Roudnou odtrhla od centra komunikace dálniÄ?nÃho typu. Ani LochotÃnská lávka nemá návaznost, jedinÄ? Saský most. PÅ?itom z centra je sem stejnÄ? daleko jako na Americkou tÅ?Ãdu, asi pÄ?t minut. I krásné pÅ?Ãrodnà prostÅ?edà kolem Å?eky je také od mÄ?sta silnicà odÅ?Ãznuté.(...) MyslÃm, že doprava by nemÄ?la být Å?eÅ¡ena na úkor kvality bydlenÃ."
„Dostáváme se na Roudnou, ale nejdÅ?Ãve podejdeme pod dráty vysokého napÄ?tÃ. To je také rarita uvnitÅ? mÄ?sta, zatÃm ale zÅ?ejmÄ? nikomu nevadÃ. (...) Tenhle kout staré Roudné patÅ?à k nejkrásnÄ?jÅ¡Ã Ä?ásti PlznÄ?. (...) S obnovou zelenÄ? a zpÅ?ÃstupnÄ?nÃm z nábÅ?ežà se zde vytvoÅ?à velice atraktivnà a pÅ?Ãjemné prostÅ?edÃ, které v Plzni jinde jen tÄ?žko najdeme.“
„S komunikacÃ, tzv. obchvatem Roudné, ve své studii nepoÄ?Ãtám. Podle mého názoru dopravnà pÅ?Ãnos by nevyvážil újmy nejen ekologické, ale na prostÅ?edà vůbec. Toto územà je natolik kvalitnÃ, že by v rámci Ä?tvrti nÄ?mÄ?la být průjezdná doprava Å?eÅ¡ena."
Zdroj: archiv plzeÅ?ského tisku pana Marcela VotluÄ?ky