Jak vidí Roudnou známý plzeÅ?ský architekt

Autor: Vladimíra Nová <novavl(at)atlas.cz>, Téma: Dokumenty k tématu, Zdroj: místní tisk, Vydáno dne: 10. 04. 2006

Ing. arch. Petr Domanický, dnes Ä?len uznávané plzeÅ?ské skupiny architektů Zapálení a zastupitel mÄ?sta PlznÄ?, v polovinÄ? 90. let v místním tisku hodnotil Roudnou.

V této dobÄ? pÅ?ipravoval projekt na obnovu Roudné a RychtáÅ?ky jako navazujících souÄ?ástí historického stÅ?edu mÄ?sta. 22. Ä?ervna 1995 byla dokonce uspoÅ?ádána beseda s názvem "NadÄ?je pro RychtáÅ?ku a Roudnou". Uvažovalo se o pÄ?ší zónÄ? kolem Galerie Stará PlzeÅ?, o parku pod Saským mostem, doplnÄ?ní zelenÄ?, lávce z RychtáÅ?ky na druhou stranu Mže, o pÅ?echodu pro chodce se semafory, který by navazoval na Lochotínskou lávku.
Studii P. Domanického pÅ?edal akademický malíÅ? Vladimír Havlic vedoucímu odboru stavebnÄ? správního MMP J. Baliharovi jako návrh na zmÄ?nu územního plánu. Bez odezvy, mÄ?sto a obvod se dále zabývají pouze prosazením  nesmyslné magistrály napÅ?íÄ? Roudnou…  
Roudna1887.jpg Citace z novin:
„Roudná má Å?adu cenných výjimeÄ?ností.  PÅ?írodní rámec, původní půdorys a klid. Lokalita by mohla navazovat na historické jádro.“

"Na Roudné už není tÅ?eba bourat. Naopak by bylo žádoucí dotvoÅ?it ulice v místech, kde doÅ¡lo k neuváženým demolicím a naruÅ¡ení celkového charakteru Ä?tvrti, a znovu hledat vztah a vazby mezi domy z jednotlivých vývojových etap.V tomto smyslu se Roudnou asi nikdo vážnÄ? nezabýval. Pozornost se vÄ?novala pouze dopravnímu Å?eÅ¡ení, které ale považuji za neÅ¡Å¥astné.

 (...) Tvrdím, že z urbanistického hlediska toto Å?eÅ¡ení bude spíše újmou než pÅ?ínosem. Tranzitní doprava tam nepatÅ?í. Komunikace by Roudnou pouze odÅ?ízla od centra mÄ?sta. PÅ?itom toto historické pÅ?edmÄ?stí je pÅ?edurÄ?eno stát se pro lidi pÅ?itažlivou souÄ?ástí plzeÅ?ského centra. SouÄ?asnou PlzeÅ? vnímám jako pouhé torzo mÄ?sta, pÅ?etížené dopravou.“
"Dnes je na Roudné jakýsi malomÄ?stský způsob života, o tom svÄ?dÄ?í souÄ?asné obživnutí domů již odepsaných. (...) Roudnou odtrhla od centra komunikace dálniÄ?ního typu. Ani Lochotínská lávka nemá návaznost, jedinÄ? Saský most. PÅ?itom z centra je sem stejnÄ? daleko jako na Americkou tÅ?ídu, asi pÄ?t minut. I krásné pÅ?írodní prostÅ?edí kolem Å?eky je také od mÄ?sta silnicí odÅ?íznuté.(...) Myslím, že doprava by nemÄ?la být Å?eÅ¡ena na úkor kvality bydlení."

 „Dostáváme se na Roudnou, ale nejdÅ?íve podejdeme pod dráty vysokého napÄ?tí. To je také rarita uvnitÅ? mÄ?sta, zatím ale zÅ?ejmÄ? nikomu nevadí. (...) Tenhle kout staré Roudné patÅ?í k nejkrásnÄ?jší Ä?ásti PlznÄ?. (...) S obnovou zelenÄ? a zpÅ?ístupnÄ?ním z nábÅ?eží se zde vytvoÅ?í velice atraktivní a pÅ?íjemné prostÅ?edí, které v Plzni jinde jen tÄ?žko najdeme.“


„S komunikací, tzv. obchvatem Roudné, ve své studii nepoÄ?ítám. Podle mého názoru dopravní pÅ?ínos by nevyvážil újmy nejen ekologické, ale na prostÅ?edí vůbec. Toto území je natolik kvalitní, že by v rámci Ä?tvrti nÄ?mÄ?la být průjezdná doprava Å?eÅ¡ena."

Zdroj: archiv plzeÅ?ského tisku pana Marcela VotluÄ?ky